Uge 7

posted in: 2015, Madplaner | 0

Det har været en rigtig øv uge. Det var ikke lige planlagt at Ida skulle bruge vinterferien hjemme, men eftersom hun tiltuskede sig halsbetændelse i børnehaven, måtte det være sådan. Vi har nu også hygget en hel del herhjemme.

Mandag lavede jeg perlebygsalat med grillede grøntsager, en opskrift fra bloggen Newyorkerbyheart.dk. Til salaten lavede jeg kyllingelår marineret i soya, som Newyorkerbyheart. Jeg glemte dog at marinere kyllingen i god tid, så den smagte ikke af så meget. Så husk det! Gør det gerne aftenen inden. Derudover synes jeg dressingen til salaten godt kunne bruge lidt syre, f.eks. fra lidt limesaft. Salaten er også ganske glimrende dagen efter. Jeg grillede grøntsagerne på vores grillpande, super lækkert!. Jeg har altid syens virkelig godt om grillede grøntsager og synes også pizza med grillede grøntsager er vildt godt.

Tirsdag fik vi rester af speltsalaten og kylling. Der var ikke helt nok. Jeg lavede desuden en salat af frisk spinat og squashspiraller med varmtrøget laks. Opskriften fandt jeg på Alt for damerne. Jeg lægger den op. Den er virkelig nemt, super sund, kan bruges til både aften og frokost. Jeg glæder mig også til at lave den til sommer, hvor den skal nydes med et glas vin i haven.

Onsdag stod den på moussaka med salat. Jeg laver moussaka uden kartofler, det synes jeg er bedst. Jeg er ikke helt tilfreds med den opskrift jeg benyttede denne gang, så den får I ikke. Den smagte ikke af nok. Jeg synes helt sikker at bechamel sovsen skal laves fra bunden og nogle af de krydderier jeg synes er gode i er lidt kanel, hvidløg og timian.

Torsdag fik vi leveret hvilling, en hvid fisk jeg ikke kendte i forvejen. Den smagte nu som så mange andre hvide fisk. Jeg lavede den smørstegt på panden med persillerodspure, persillepesto, balsamicoglacerede rødløg og ovnstegte kartofler. En opskrift fra Skagenfood. Det smagte ganske fint. Der står den er let, det er den også, men der er bare mange ting der skal laves og man skal lige være opmærksom på timingen, da fisken ikke skal have lang tid og gerne skal serveres straks som den er færdig.

Fredag stod den på indisk mad. Indisk mad er ofte med mange krydderier og tit rimelig simpel og begge dele tiltaler mig, mad med smag og så nem i hverdagen. Jeg fandt en opskrift fra Valdemarsro på Indisk Curry med kylling. Simon er normalt ikke til for meget kokos, så jeg brugte lidt fløde og ekstra yoghurt i stedet for. Den blev ikke så creamy som ønsket, så jeg vil anbefale at benytte kokosmælk. Jeg brugte desuden krydderier, der i forvejen var stødt, intet problem synes jeg, dog brugte jeg en hel kanelstang som der står. Ellers en nem og lækker indisk ret. Pas på at kyllingen ikke får for meget. Så når den kommer i, skal retten ikke simre i lang tid efter.

Om eftermiddagen skulle der hygges lidt med pigerne. Jeg havde et par meget modne bananer liggende og ville lavet noget med dem. Det blev til bananpandekager, som begge piger nød at gufle. Ret nemme. Jeg lægger opskriften op, de kan varmt anbefales.

Lørdag skal vi spise på Meet (Dining week), så om aftenen bliver det bare til en rugbrødsmad.

Søndag er det fastelavn og der skal selvfølgelig laves hjemmelavede fastelavnsboller. Jeg lavede en slags med vandbakkelse bolle og skum med solbær og kagecreme, ret god kombination.
Til aften fik vi pasta med ærter og skinke.

Leave a Reply