Uge 40

posted in: 2014, Madplaner | 0

I næste uge var min plan at leve efter strikt LCHF. Men efter at have studeret det og hvilke madvarer, jeg må benytte, så kommer det ikke til at blive helt strikt. Jeg tilstræber at komme tæt på. Denne uge har jeg spist som jeg tidligere ville have spist. Ud over det du har set i madplanen fra uge 39, så har jeg spist boller til morgenmad og midt på dagen, rugbrød, kager og lige hvad jeg havde lyst til og som jeg tidligere ville have gjort. Jeg har oplevet mindre mæthedsfornemmelse, større lyst til søde sager, mere oppustet og ind i mellem lidt ondt i maven aften og morgen. Hvorfor så blive ved, hvis der findes et alternativ til mere velbehag?
Jeg giver en status på mit velbefindende efter uge 40.

Jeg ved jeg får nogle udfordringer i denne uge med min LCHF livsstil. Nu er det jo ikke helt en livsstil for mig endnu, men det er starten på at se, hvordan jeg synes det passer til mig. På tirsdag kommer min mødregruppe og der plejer den at stå på kaffe og boller. Tror jeg vil lave lidt LCHF til dem. Jeg har tidligere prøvet en broccomole fra Jane Faerbers bog Slank og mæt med LCHF, den var ret god og så med nogle hjemmelavede grøntsagschips til. Jeg bager nok også noget brød mandag, så jeg har lidt til en ostemad i ugens løb.

Mandag benytter jeg rester af stegen fra i går til biksemad. LCHF way laver jeg (i hvert fald min del) med selleri og rødbeder i stedet for kartofler. Dette er ikke strikt LCHF, da der benyttes grønsager fra under jorden.

Det smagte virkeligt godt med rodfrugterne og Ida synes også det var lækkert med rødbederne. Jeg kogte dem og kartoflerne lidt inden de kom på panden med løg, smør og Engelsk sovs. Til sidst tilføjede jeg kødet, så det bare blev varmet og ikke branket. Den engelske sovs er lige prikken over i’et.

Tirsdag laver jeg kyllingelår med sesam i ovnen og sellerifritter med hjemmerørt chilimayo.
I følge LCHF er kylling med skind bedre end kyllingebryster uden skind, da vi har brug for fedtet fra kyllingen til energikilde. Det smager også bedre, at lave kylling med skind og ben.

Sellerifritterne blev ikke sprøde som vi er vant til med kartoffelfritter, men de har tilgengæld en dejlig sødme. Jeg havde nogle majskolber liggende i køleskabet, som vi fik til. En sprød salat havde også gjort sig godt til.

Onsdag har jeg igen fundet et rigtig efterårsret, krydret tomatsuppe. Jeg må se om jeg eventuelt får bagt noget LCHF brød til.

Jeg fik ikke bagt mere LCHF brød til. Da Simon ikke er pjattet med tomatsuppe og Alexander også var på besøg, som heller ikke er pjattet med tomater, havde jeg taget en rest op af kartoffel-porresuppen til dem. Ida og jeg nødt den varme og dejlig krydrede tomatsuppe med lidt frisk basilikum. Jeg havde også lidt flute i fryseren, der blev serveret til. Denne suppe kan varmt anbefales.

Torsdag vil jeg lave frikadeller med bønne- og hokkaido fritter. Man skal dog være opmærksom på at der er temmelig mange kulhydrater i græskar, hvis man gerne vil spare på disse. Til dette serveres igen den hjemmelavede chilimayo.

Jeg havde fundet en opskrift på hokkaidofritter, hvor de blev blandet med olivenolie, hvidløg og citron. Jeg synes ikke hvidløgen fungerede specielt godt. Næste gang vil jeg undlade den. Bønnerne var et hit. Simon roste dem meget. De blev ligeledes vendt i olivenolie og så med flagesalt og kom i ovnen ca. 20-30 min. ved 200 grader.

Fredag gør vi det igen nemt og spiser frikadeller fra dagen før. Jeg ser på dagen, hvad der er i køleskabet til tilbehør. Evt. en broccolisalat.

Det blev ikke til broccolisalat til, i stedet valgte jeg at lave spagetti med stuvede svampe. Jeg lavede min “spagetti” af squash.

Lørdag skal vi ud og spise hos nogle venner og ved den står på burger. Mums! En favorit i familien.

Søndag skal vi have stegt flæsk, mon ikke med en persillesovs. Jeg laver kartofler til familien og nok noget blomkål eller/og andre grøntsager til mig. VI får at se.

*****

Det er gået super godt med at spise efter LCHF også da min mødregruppe var på besøg og dagen efter hvor jeg skulle besøge en veninde. De blev budt på LCHF brød og kiks/småkager. Jeg havde dog også lavet mine klassiske koldhævede boller til mødregruppen, som også hittede stort.

Leave a Reply